Wychodzimy często z założenia, że dzieci łatwo i bez wysiłku uczą się nowych języków, niezależnie od sytuacji, w jakiej się znajdują. Ale czy to prawda, że dzieci chłoną język jak gąbki?
Badania wykazują, że dzieci najlepiej uczą się nowych języków, jeśli mają kontakt z nim przez długi czas, tak jak w przypadku dzieci imigrantów, które są otoczone nowym językiem przez praktycznie cały dzień. W takim przypadku dzieci na dłuższą metę stają się znacznie bardziej biegłe w mowie, niż dorośli. Psycholodzy twierdzą, że dzieci uczą się w sposób utajony, to znaczy bez świadomego myślenia, refleksji czy wysiłku będąc otoczonym obcym językiem przez dłuższy czas. Dopiero z wiekiem u dzieci rozwija się umiejętność uczenia się w sposób jawny – to znaczy analitycznie i z zamierzonym wysiłkiem. Innymi słowy, dorośli podchodzą do uczenia się zadaniowo, nastawiając się na wysiłek i konkretne cele, zaś dzieci osiągają te same wyniki, nie poświęcając więcej uwagi na naukę i własne postępy. W ich przypadku przychodzą one naturalnie.
Czy lepiej uczyć dziecko języków, gdy jest jeszcze małe?
Jeśli chodzi o naukę języka i wspomnianego wcześniej uczenia jawnego i utajonego zdarza się, że mogą one ze sobą współistnieć, a zatem dzieci są w stanie chłonąć język, jak gąbka, pracując z nim w codziennych sytuacjach, a jednocześnie iść trybem nauczania jawnego wykonując postawione im cele. Badania pokazują nam, że dzieci uczą się najefektywniej, gdy metoda zachęca je do zaangażowania się w naukę. Oznacza to, że nawet najmłodsze dzieci będą w stanie uczyć się w ten sam jawny sposób jak dorośli jeśli tylko dostosujemy materiał językowy wystarczająco ciekawie do ich wieku i potrzeb. Nauka języków obcych najlepiej zacząć najwcześniej, jednak brak lekcji we wczesnym dzieciństwie wcale nie będzie oznaczał problemów z nauką w przyszłości. Warto wykorzystać chłonny umysł dzieci i czas, w którym uczą się, nie odczuwając tego, jednak najważniejsze na tym etapie będzie zróżnicowanie metod nauczania, tak by dziecko poczuło się zachęcone i zainspirowane do dalszej pracy.