Autor: Joanna B.    
Data: 13.10.2022 12:19

28 stycznia 1986 roku w stanie Floryda zgromadziły się setki osób, które chciały zobaczyć lot młodej nauczycielki w kosmos. Rodzice Christy McAuliffe z zapartym tchem patrzyli w górę i odprowadzali wzrokiem lecącą córkę w kosmos. Nagle maszyna w ciągu kilku sekund zamieniła się w kulę ognia, po której została tylko chmura dymu. Co było nie tak? Po kilku miesiącach badań odnaleziono przyczynę tragedii. Konstrukcja składająca się z dwóch i pół miliona części zawierała tylko jedną wadliwą uszczelkę. Podobnie w naszych działaniach każda rzecz ma znaczenie. Włączmy wewnętrzne radary i sprawdźmy co u nas? O ocenach i wynikach mogą decydować szczegóły.

 

Jeśli zadbamy o cele, wypracujemy dobre nawyki, to i tak istnieje możliwość, że nie osiągniemy tego co chcemy. Dlaczego? O wynikach często decydują detale, sprawy niemal nieuchwytne, ale mające ogromne znaczenie, czyli takie których nazwa to imponderabilia. Przyjrzyjmy się zatem tym kwestiom, które najsilniej na nas oddziałują.

 

Pomiar aktualnego nastroju

A gdyby tak przed wejściem do szkoły i miejsc pracy zamiast temperatury, mierzono aktualny nastrój i mówiono: „Czujesz się świetnie? Wspaniale, zapraszamy do szkoły, zapraszamy do pracy. Masz kiepski nastrój? Idź do domu i coś z tym zrób! W takim stanie nie nadajesz się do nauki i pracy. Nierealny plan? Naukowcy coraz częściej interesują się związkiem naszego samopoczucia z osiąganymi w szkole ocenami i w pracy wynikami.

 

Nastrój może mieć ogromny wpływ na wyniki i jakość działania, pracę zespołową czy realizację celów w pojedynkę. Badacze odkryli, że przespana noc resetuje nastrój. Dobre samopoczucie ma wpływ na kreatywność, efektywne działanie, a wiec i na wyniki. Co możemy zrobić?

  1. Wyspać się

Dobry i odpowiednio długi sen, jest często ignorowanym zaleceniem. Naukowe badania już dawno potwierdziły, że nasze samopoczucie zależy od tego co dzieje się w nocy. Gdy zbadano pewną grupę osób, której skrócono możliwość snu o 1/3, już następnego dnia badani odczuwali stres, nerwowość, zmęczenie i smutek. Osoby, które śpią poniżej przyjętej normy mają problem z regulowaniem emocji.

  1. Zapytać siebie: co idzie dobrze

Filozofia pozytywnego myślenia i podsumowania własnych dokonań została dawno zepchnięta z piedestału. Profesor Teresa Ambile podjęła się zbadania ponad 12 tysięcy wpisów w pamiętnikach siedmiu różnych przedsiębiorstw. Wyniki pokazały, że największą motywację do pracy miały osoby, które zauważały daną rzecz za wartościową, postępową oraz uniwersalną. Nie ma znaczenia profesja.  Nawet małe postępy poprawiają nastrój.

  1. Szukać przyczyn

Jeśli nie jesteś w dobrym nastroju, znajdź źródło tego samopoczucia. Sprawy, które ewidentnie nie są w porządku mają przyczynę. Jeśli sprawy układają się dobrze, a Ty nadal nie masz dobrego humoru z pomocą mogą przyjść ćwiczenia fizyczne, suplementacja diety, dzielenie się swoim życiem, problemami i sprawami z innymi osobami.

Imponderabilia  ma szerokie znaczenie, obejmuje  zjawiska i rzeczy oraz sprawy nieuchwytne, mające spore znaczenie i często kluczowy wpływ na rzeczywistość (obrót sprawy, nasze działanie,przebieg zdarzeń, oraz wpływ na np.  uczucia i wyznawane wartości, przekonania i uprzedzenia normy moralne i wybór 

Pragniemy poinformować, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych a także zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli, nie wyrażają Państwo zgody na wykorzystywanie plików cookies, prosimy o prawidłowe ustawienie ustawień przeglądarki. Pełne informacje o wykorzystywanych cookies i sposobach ich usunięcia, znajdują się tutaj