Autor: Sonia G.    
Data: 19.01.2024 16:21

Książkowe preferencje dzieci niekoniecznie pokrywają się z wymaganiami nauczycieli. Jeśli zadana lektura jest bardziej wymagająca, trudno zachęcić dziecko do jej dokończenia. Możemy jednak sprawić, aby młody człowiek potraktował ten proces jak nowe doświadczenie. Przedstawiamy sposoby, które ułatwią przebrnięcie przez najtrudniejsze pozycje.

Daj dobry przykład

Poziom czytelnictwa w Polsce jest bardzo niski — w 2022 roku tylko 38 proc. Polaków przeczytało przynajmniej jedną książkę. Na ten stan wpływa wiele czynników, m.in. tempo życia, liczba obowiązków i stres, z jakim się mierzymy. Musimy jednak pamiętać, że dzieci bacznie obserwują otoczenie i naśladują nasze zachowania. Trudno będzie je przekonać do czytania książek, jeśli sami tego nie robimy; nie będziemy po prostu wiarygodni, nawet jeśli użyjemy najlepszej argumentacji.

Jak rozwiązać ten problem? Najlepiej, gdybyśmy znaleźli dwie godziny w tygodniu, które poświęcimy na wspólne czytanie z dzieckiem. Nie tylko zapewnimy mu wsparcie, ale też pokażemy, że czytanie może być ważnym i ciekawym elementem codzienności.

Ustal harmonogram czytania

Niektóre dzieci lubią wykonywać zadania o określonej porze, a stały plan dnia ułatwia im organizację. Jeśli mamy taką możliwość, warto stworzyć spójny i konkretny plan, w którym uwzględnimy czas na czytanie lektur szkolnych. Dzieci, które mają określone zadania do wykonania w konkretnych godzinach, często czują się pewniej i bezpieczniej. Codzienna rutyna pomaga im w efektywnej organizacji czasu i rozwija umiejętność samodyscypliny; dzieci są zdolne do przewidywania, co ich czeka w ciągu dnia, lepiej radzą sobie ze stresem I niepewnością.

Najpierw obowiązki, potem przyjemności

Jeśli dziecko ma problem z motywacją, prawdopodobnie jest rozproszone przez zbyt wiele bodźców. Zastosowanie zasady "najpierw obowiązki, potem przyjemności" może okazać się skuteczną strategią w przypadku dzieci, które borykają się z problemami motywacyjnymi. Ustalanie klarownego podziału między obowiązkami a przyjemnościami pomaga skupić uwagę dziecka i skierować ją na efektywniejsze wykonywanie zadań. Możemy więc zmotywować dziecko do czytania, podkreślając, że po nauce przyjdzie czas na zabawę, czas wolny lub wspólne aktywności.

Zachęć, opowiadając o lekturze

Chociaż kanon lektur szkolnych ulegał zmianie, wiele pozycji możemy pamiętać z naszych lat młodości. Warto zachęcić dziecko do przeczytania książki poprzez krótkie streszczenie jej treści lub przybliżenie głównego wątku. W całej opowieści należy pozostawić element tajemnicy, aby zaszczepić w dziecku nutę dociekliwości i sprawić, aby chciało samodzielnie zagłębić się w lekturę.

Unikajmy jednak streszczeń, które nie tylko pomijają wiele ważnych aspektów i banalizują poruszaną problematykę, ale też uniemożliwiają dziecku zyskanie własnego, oryginalnego spojrzenia, które jest niezbędne podczas omawiania lektury w szkole.

Co z opracowaniami?

Opracowanie może być przydatnym narzędziem — pod warunkiem że uczeń nie traktuje ich jako zamiennika lektury. Jeśli książka pochodzi z innej epoki i napisana jest archaicznym językiem, jej zrozumienie może być utrudnione. Dobre opracowanie pomoże uczniowi zrozumieć problematykę danego utworu i właściwie interpretować zawarte w niej symbole i wątki.

Jeśli Twoje dziecko ma problemy ze zrozumieniem lektur szkolnych lub potrzebuje dodatkowej pomocy w przygotowaniu do egzaminu, zachęcamy do skorzystania z naszych korepetycji z języka polskiego.

Pragniemy poinformować, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych a także zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli, nie wyrażają Państwo zgody na wykorzystywanie plików cookies, prosimy o prawidłowe ustawienie ustawień przeglądarki. Pełne informacje o wykorzystywanych cookies i sposobach ich usunięcia, znajdują się tutaj