Autor: Monika L.    
Data: 07.06.2023 13:59

W dzisiejszym dynamicznym i coraz bardziej konkurencyjnym świecie, umiejętności techniczne i wiedza branżowa to tylko część układanki w drodze do sukcesu. W XXI wieku na rynku pracy liczą się coraz bardziej kompetencje miękkie, czyli społeczne. W poniższym tekście przedstawiamy, które z nich są pożądane przez pracodawców. Warto rozwijać je u naszych pociech tak, aby łatwiej odnalazły się na rynku pracy. Jeśli sami szukamy pierwszej pracy, warto zastanowić się, które umiejętności miękkie są naszą mocną stroną, a które przydałoby się wzmocnić np. dodatkowym szkoleniem.

Co to są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie, znane również społecznymi lub emocjonalnymi, to zestaw umiejętności, cech i postaw, które dotyczą interakcji z innymi ludźmi. Są to umiejętności niemierzalne liczbami czy wskaźnikami, ale stanowią fundament naszych relacji, zarządzania sobą i innymi, oraz naszego rozwoju osobistego i zawodowego.

Kompetencje twarde obejmują wiedzę i umiejętności specjalistyczne. Umożliwiają wykonywanie danego zawodu. To na przykład obsługa kasy fiskalnej, programowanie, prawo jazdy kategorii B, obsługa pakietu Microsoft Office, znajomość języka angielskiego itp. W odróżnieniu od kompetencji miękkich można określić ich poziom, np. podstawowy lub zaawansowany.

Dlaczego kompetencje miękkie są ważne?

Przy szukaniu pracownika pracodawcy patrzą już nie tylko na twarde umiejętności. Jeśli przykładowo mają 20 kandydatów na jedno miejsce i każdy ma wiedzę specjalistyczną na podobnym poziome – zadecydują inne czynniki.

W niektórych zawodach umiejętności miękkie są wręcz kluczowe do zdobycia dobrze płatnej posady i osiągnięcia sukcesu zawodowego. Tak jest w przypadku handlowca. Jeśli nie będzie potrafił odpowiednio rozmawiać z ludźmi, nigdy nie zdobędzie stałych klientów.

Kompetencje miękkie są też ważne w życiu prywatnym. Pozwalają na budowanie satysfakcjonujących i zdrowych relacji z innymi ludźmi.

Każdy z nas ma jakieś kompetencje miękkie, które wynikają z charakteru i postawy. Dobra wiadomość jest taka, że można je ćwiczyć oraz zdobywać nowe. Warto wpisać kompetencje miękkie do CV, rekruter na pewno zwróci na nie uwagę.

Komunikatywność

Jedną z najważniejszych kompetencji miękkich jest umiejętność komunikacji. Dobra komunikacja opiera się na aktywnym słuchaniu oraz jasnym i zrozumiałym przekazywaniu informacji. Polega na zadawaniu odpowiednich pytań oraz wyrażaniu swoich myśli i opinii w sposób klarowny i konstruktywny.

- Skuteczna komunikacja to podstawa osiągnięcia sukcesu w pracy. Ma wpływ na szybkość realizacji zadań. Błędy komunikacyjne mogą prowadzić do opóźnień, a nawet niezrealizowania projektu – mówi trener StartUp Booster Marcin Sobieski.

- W pracy ważna jest efektywność. Do tego niezbędna jest dobra komunikacja – komentuje trenerka StartUp Booster Helena Dawydko.

Ważne jest więc, żeby zawsze upewnić się, czy dobrze zrozumieliśmy, czego oczekuje od nas menadżer oraz czy nasze oczekiwania wobec innych pracowników zostały dobrze zrozumiane.

Umiejętność pracy w zespole

Jest bardzo ważna dla pracodawców, którzy szukają kandydatów do pracy. Nawet jeśli mamy samodzielne stanowisko, często zdarza się, że musimy współpracować z innymi działami.

- Jeśli pracownicy nie potrafią współpracować, to zespół będzie nieefektywny. Zgrany osiąga cele szybciej i skuteczniej. Umiejętność pracy w zespole wpływa również na ogólną atmosferę oraz motywację do pracy: swoją i innych – mówi Marcin Sobieski.

Radzenie sobie ze stresem i praca pod presją czasu

W dzisiejszym szybkim tempie życia, pełnym wyzwań i presji, umiejętność radzenia sobie ze stresem jest niezwykle istotna. Stres często jest nieodłącznym elementem naszego codziennego funkcjonowania i może wpływać zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne.

Dlatego umiejętność radzenia sobie z nim jest kluczowa dla utrzymania równowagi i dobrej jakości życia. Jest ważna również w pracy. W miejscu pracy często występują sytuacje stresujące, takie jak wyzwania, konflikty czy napięte terminy. Presja czasu jest nieodłącznym elementem niektórych zawodów, np. kelnera, bankiera, strażaka.

Podstawą radzenia sobie ze stresem jest dobra organizacja pracy, umiejętność delegacji niektórych zadań, pamiętanie o przerwach. Warto stosować różne techniki relaksacyjne, które pomogą rozładować stres.

Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna to zdolności do rozpoznawania, rozumienia, kontrolowania i wyrażania emocji, zarówno u siebie, jak i u innych osób.

- Wyrażanie emocji w sposób akceptowalny społecznie jest bardzo ważne. Kiedy czujemy złość, nie powinniśmy stosować agresji słownej czy fizycznej. Tak często robią dzieci, które nie są jeszcze nauczone kontroli emocji. Krzyczą, potrafią uderzyć inne dziecko, które zabrało zabawkę. W dorosłym życiu w takiej sytuacji należy powiedzieć sobie „czuję złość” i zastanowić się, czy coś chcemy z tym zrobić. To jest podstawa skutecznej komunikacji – komentuje Helena Dawydko.

- Odpowiednie radzenie sobie z emocjami pozwala na nawiązywanie relacji i budowanie więzi z innymi. Ma to znaczenie w pracy, przy budowaniu relacji ze współpracownikami, szefem czy klientem – mówi z kolei Marcin Sobiecki.

Kreatywność

Umiejętność kreatywnego myślenia i generowania innowacyjnych pomysłów jest ważna na dzisiejszym rynku pracy. Jest ceniona zwłaszcza w tzw. zawodach kreatywnych czy też artystycznych, takich jak fotograf, projektant, grafik, social media manager, PR manager.

Kreatywność pomaga w rozwiązywaniu konfliktów. Pozwala na spojrzenie na problemy z innej perspektywy i znalezienie nietypowych rozwiązań.

Zdolności negocjacyjne

Mają znaczenie nie tylko, jeśli nasze stanowisko jest związane np. z negocjowaniem umów.

"W biznesie i w życiu nie dostajesz tego, na co zasługujesz. Dostajesz to, co wynegocjujesz” – stwierdził dr Chester Karrass, autor wielu książek o negocjacji. Ta umiejętność jest przydatna, jeśli chcemy zdobyć dobre warunki pracy, ale też przy rozwiązywaniu konfliktów i osiąganiu celów biznesowych.

Negocjacje są integralną częścią roli lidera. Skuteczny lider musi umieć zarządzać konfliktami, budować porozumienie i skutecznie negocjować w różnych sytuacjach. Zdolności negocjacyjne pozwalają rozwijać i wzmacniać umiejętności przywódcze.

Inne ważne kompetencje miękkie to m.in. wspominana umiejętność rozwiązywania konfliktów, wysoka kultura osobista, asertywność, elastyczność, akceptowanie konstruktywnej krytyki.

Czytaj też - Prokrastynacja: jak z nią walczyć i skutecznie się motywować

 

Pragniemy poinformować, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych a także zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli, nie wyrażają Państwo zgody na wykorzystywanie plików cookies, prosimy o prawidłowe ustawienie ustawień przeglądarki. Pełne informacje o wykorzystywanych cookies i sposobach ich usunięcia, znajdują się tutaj