W 2007 roku Ann Jones, mistrzyni świata w szybkim czytaniu ze zrozumieniem przeczytała w 47 minut 750- stronnicowy, najnowszy cykl Harrego Pottera. A Ty jakie masz tempo czytania?
Skopiuj tekst do Worda i włącz stoper lub minutnik. Następnie zaznacz przeczytany tekst myszką. W dolnym pasku Worda po lewe stronie wyświetli się liczba zaznaczonych przez Ciebie wyrazów.
Technika czytania
Efektywność czytania mierzy się zrozumieniem tekstu, wydobywaniem najistotniejszych informacji i zapamiętywaniem ich.
Podobnie jak przygotowujesz się do ułożenia puzzli, najpierw oglądasz obrazek, a następnie układasz poszczególne elementy w całość. Przeczytaj streszczenie, spójrz na nagłówki rozdziałów i podrozdziałów, na słownik i wyróżnione fragmenty. Jak zapamiętać przeczytany tekst? Oto kroki:
Obejrzyj: Zanim zaczniesz czytać, najpierw zapoznaj się z ogólną tematyką tekstu. Szybki przegląd całości treści da Ci wskazówki dotyczące zawartości tekstu
Zapytaj: Jaki masz cel w przeczytaniu tego tekstu? Co masz zapamiętać? Jakie sprawy ma Ci wyjaśnić tekst? W trakcie czytania zadawaj sobie pytania odnośnie przeczytanego fragmentu i szukaj odpowiedzi na nie, np. zamień nagłówki na pytania
Skojarz: Gdy natrafisz w tekście na nowe informacje, podlinkuj je. Z jaką sytuacją kojarzysz daną informację? Wyobraź sobie
Powtórz: Podsumuj i zrób własne streszczenie tekstu na swój użytek. Wyobraź sobie, że ktoś prosi Cię o streszczenie tekstu. Podaj mi dodatkowo minimum 10 punktów najważniejszych wydarzeń. Ten krok trwa jak najdłużej, ale jest opłacalny.
Najlepszym sposobem na polepszenie tempa czytania jest... więcej czytania. Znane i zrozumiałe słowa czytamy szybciej, z kolei nad niezrozumiałym słowem zatrzymujemy się i próbujemy go wyjaśnić, co opóźnia szybkość czytania.
Technika sporządzania notatek
Sporządzanie własnych notatek ułatwia uczenie się, gdyż wymaga skupienia, czytania, analizy i zastanawiania się. Notatki to już pewna forma uczenia się, pozwalają szybciej przygotować się do kartkówki czy odświeżyć materiał przed dużym sprawdzianem. Jeżeli masz przygotować referat do wykładu, to spośród wielu półek książek i opracowań popatrz na sprawę z góry i sporządź notatki tak, jak Ty to rozumiesz i wybierz te informacje, które musisz wiedzieć z danego tematu.
Jak sporządzić notatki?
Po pierwsze: graficznie. Jeśli da się coś narysować, to należy to zrobić. Obraz łatwiej zapada w pamięć.
Po drugie: użyj diagramu Venna. To schemat pokazujący podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma zjawiskami.
Po trzecie: zastosuj schemat hierarchiczny struktury. Jest on przydatny w przypadku kolejności zdarzeń, podziału języków, wyobrażenia rodziny, pochodzenia.
Po czwarte: wykres. Wykres służy np. zobrazowaniu jak na przestrzeni lat średnia długość wieku się wydłużała
Po piąte: diagram sekwencji działań, w którym widać porządek i kolejność procesową zdarzeń.
Własnoręcznie sformułowane słowa, powodują, że lepiej uczy się z notatek i lepiej zapamiętuje. Stosuj podkreślenia, pogrubienia, kursywę, korzystaj z kolorów i posługuj się rysunkami.