Co robić kiedy nasze dziecko nie odnajduje się w nowej, szkolnej rzeczywistości i martwi zmianami, jakich doświadcza, powracając do szkoły? To pytanie zadaje sobie obecnie wielu rodziców, których dzieciom przyszło zmierzyć się z końcem nauki zdalnej. Jak budować pewność siebie u dziecka i jak najdelikatniej przeprowadzić je przez ten proces?
Wytłumacz, dlaczego pojawiły się nowe zasady
Podobnie jak dorośli, dzieci i nastolatki poprzez naukę zdalną przywykły do zupełnie innych nawyków, to nic dziwnego, że powrót do szkoły wymaga od nich specjalnego przystosowania i przypomnienia sobie zasad. Warto ustalić nową codzienność, porozmawiać o tym dlaczego nagle wracamy do szkoły i jak teraz będziemy funkcjonować. Twoje dziecko podczas lockdownu przyzwyczaiło się do dłuższego czasu spędzanego przed ekranem? Warto wyznaczyć nowe limity spędzania czasu z elektroniką, tak by nie utrudniała mu nauki. Aby ułatwić przejście do szkolnej rutyny, warto wprowadzać powolne zmiany, takie jak wstawanie i kładzenie się spać o stałej porze. Rodzice mogą wspierać swoje dzieci poprzez negocjację nowych nawyków. Nie wymagajmy od razu zmian o 180 stopni, pozwólmy dyskutować i dochodźmy do konsensusu.
Daj czas na dostosowanie
Powrót do szkoły może przynieść niepewność, podekscytowanie, zmęczenie lub inne duże emocje. Niektóre dzieci mogą wydawać się szczególnie zmęczone po pierwszych kilku dniach, podczas gdy inne mogą być bardziej wrażliwe lub mniej pewne siebie niż zwykle. Jeśli Twoje dziecko wydaje się doświadczać większych emocji w domu niż w szkole, prawdopodobnie oznacza to, że dom jest bezpiecznym miejscem, w którym może okazać emocje! Pomóż dzieciom nazwać wszelkie pojawiające się negatywne odczucia, takie jak frustracja, i delikatnie naucz je, jak je rozładowywać
Uwzględnij zmartwienia dzieci
Dzieci i nastolatki mogą mieć szczególne obawy związane z powrotem do szkoły po pandemii. Powody mogą być różne; dawno niewidziani znajomi, powrót do szkolnej ławki, egzaminy, związana z wymaganiami presja. Młodsze dzieci wcale nie opuszcza temat stresu- one również mogą odczuwać lęk, najczęściej separacyjny, który pojawia się po dłuższym okresie przebywania blisko rodziny i równie szybkim odsunięciu ich od niej np. powrocie do przedszkola. Bez względu na źródło zmartwień Twoich dzieci ważne jest, aby uznać i potwierdzić uczucia swojego dziecka. Wiele dzieci może czuć się zaniepokojonym, a ich obawy są zupełnie zrozumiałe, pandemia i nagła zmiana życia zaskoczyła nawet dorosłych. Pamiętaj, że zachowanie spokoju i skupienie się na pozytywnych aspektach powrotu do szkoły może pomóc złagodzić niektóre z ich obaw.
Empatia
Z powodu różnych doświadczeń związanych z pandemią i rezygnacją z dotychczasowej formy nauki nasze dzieci mogą mieć różne odczucia związane także z powrotem do szkoły. Zrozumienie, że inne dzieci mogą czuć się inaczej, może pomóc Twojemu dziecku nie tylko poradzić sobie ze swoim lękiem, ale i być dobrym przyjacielem. Przed powrotem do szkoły przypomnij dzieciom, że niektórzy z ich przyjaciół również denerwują się powrotem, a taka reakcja jest zupełnie normalna i zrozumiała. Daj mu do zrozumienia, że nie jest w tym wszystkim sam.
Zachowaj optymizm
Pamiętaj, że niczym nie poprawisz lepiej optymizmu swojego dziecka, jak swoim własnym. To bardzo ważne, byśmy sami okazywali ekscytację związaną z powrotem do szkoły. Rodzice mogą zachęcać dzieci do powrotu do szkoły dzięki przypominaniu ulubionych, związanych z nią momentów. Wspominanie zabawnych historii lub przyjemnych wydarzeń szkolnych, których doświadczyły dzieci, może znacznie pomóc w procesie powrotu i budowania dobrych odczuć z nim.